NRC 12 mei 2017
door  Sam de Voogt

VS overwegen verbod elektronica in cabine uit te breiden naar Europa. Kan straks geen laptop meer mee naar Amerika?

De VS overwegen hun verbod op laptops en andere grote elektronica op vluchten vanuit het Midden-Oosten en Afrika uit te breiden naar Europa. Wat betekent dat voor de reiziger en de Europese luchtvaart? Vier vragen; 1. Wat hebben de VS precies gezegd? 2. Wat zijn de reacties in Europa? 3. Zijn er eventuele economische gevolgen voor Europese luchtvaartmaatschappijen?

Op de laatste vraag 4. Hoe zit het met de brandveiligheid? Heeft Ruud van Herpen een antwoord gegeven:

Een van de redenen dat president Trump nog geen definitieve beslissing heeft genomen is dat nog wordt onderzocht hoe men kan voorkomen dat de lithiumbatterijen van al die elektronica tijdens een vlucht in de brand vliegen. Er zijn in het verleden vliegtuigen neergestort nadat batterijen vlam vatten, al ging dat niet om passagiersvliegtuigen. In 2008 kwamen twee piloten om toen hun vrachtvliegtuig vlak na de start in Dubai neerstortte. De oorzaak was een brand die hoogstwaarschijnlijk werd veroorzaakt door lithiumbatterijen in elektronica die het vliegtuig in het ruim vervoerde.

Lithiumbatterijen zijn gevaarlijk omdat als er brand uitbreekt, het vuur niet te blussen is, zegt Ruud van Herpen, praktijkhoogleraar Fire Engineering aan de TU Eindhoven. „Het probleem is dat het vuur geen zuurstof nodig heeft, omdat twee brandbare gassen met elkaar reageren. Koelen werkt ook niet, alleen tegen verdere uitbreiding van de brand.”

Zomaar extra elektronica in het ruim leggen vergroot het risico op ongelukken, zegt Van Herpen. „Als er dan brand uitbreekt, kan die zich snel uitbreiden en krijg je een onbeheersbare situatie. In de cabine kun je nog voorkomen dat het vuur zich verspreidt.” Maar als er extra voorzieningen in het ruim zouden worden aangebracht, zoals geïsoleerde brandwerende bagagevakken, dan zou vliegen er juist veiliger op worden, betoogt Van Herpen. „Dan kun je het effect beperken en wordt het veiliger dan wanneer er allerlei elektronica in de cabine wordt gebruikt zoals nu.”

Lees het gehele artikel op NRC.nl