harm_valkCobouw Column van Harm Valk van 2 februari 2016

Als u deze week, net als ik, de VSK bezoekt zult u regelmatig innovaties zien: nieuwe ventilatie-units, warmtepompen en ketels, nieuwe beugels, nieuw design, betere rendementen, enzovoorts.
Alles onder het motto ‘kennis omhoog, verbruik omlaag’.

Mooi hoor, maar het is vooral innovatie-met-kleine-stapjes: beter en slimmer omgaan met technieken en principes die we al kennen. Dat blijkt ook uit het juryrapport: grote waardering voor het aantal inzendingen, maar baanbrekende innovaties ontbreken. Waar blijft de grote klapper? Of anders gezegd: wie wordt de Tesla, Netflix of AirBnB van de installatiesector? We laten op twee fronten kansen liggen: opslagtechnologie en connectie met de gebruikers.

Opslagtechnologie die (veel) verder gaat dan een thuisaccu is nodig voor het managen van de disbalans tussen energievraag en duurzame opwekking. Want let op en laat het tot je doordringen: bij de huidige stand van de techniek draait elk all-electric gebouw op vieze grijze kolenstroom, op elk moment dat duurzame opwekking onvoldoende kan leveren. Ondoordacht all-electric leidt tot meer CO2-uitstoot dan een gasketel.
Pas als we duurzame elektriciteit voor langere tijd veilig en tegen een goed rendement kunnen opslaan, wordt all-electric echt uitstootvrij. Voor alle duidelijkheid: met accu’s gaan we dat niet redden en het zal geld gaan kosten.

Dan de gebruiker. Wat weten we van haar of hem? Is ze geïnteresseerd in onze technologie, of houdt ze liever afstand. Wat voor informatie is relevant en hoe wordt die begrepen? Wil ze veel zien en regelen of primair ontzorgd worden? Voor een antwoord zullen we als sector de connectie moeten zoeken met alpha-wetenschappers. Wij kunnen echt wat leren van psychologen, sociologen en marketeers. Dat zal snel moeten gaan, want de consument vindt anders aansluiting bij een ander soort partij; Ikea, BMW, wie zal het zeggen? Op z’n best rest ons een dienstverlenende rol. In het slechtste geval wordt de installatiesector een anachronisme á la Kodak, Nokia of de FreeRecordShop.

Innovatie gevraagd dus! Ik ben nu al nieuwsgierig naar de VSK 2018.

Lees deze Cobouw Column van Harm Valk van 2 februari 2016