Tijdens de zomer van 2012 is Strukton Bouw begonnen met de uitbreiding van de metrolijnwerkplaats in opdracht van de Gemeente Amsterdam. De nieuwe metroserie M5 met 116 meter lange metro’s vervangt de oude 40 meter lange zilvermeeuwen.
Rol Nieman
Door de komst van de nieuwe, langere metro’s ontstond de noodzaak tot uitbreiding van de lijnwerkplaats. Nieman vervult gedurende dit project de rol van adviseur/coördinator machinetechniek en geeft technisch inhoudelijk advies betreffende de werkplaatsinrichting.
Het onderhoud van de nieuwe metro’s verschilt van de oude metro’s. Omdat veel apparatuur zich aan de onderzijde van de metro bevind is er gekozen voor een onderhoudsconcept waar veel licht en ruimte aan de onderzijde van de metro beschikbaar is.
Een unicum voor Nederland hierbij is een installatie die de 193 ton zware metro in zijn geheel kan heffen naar een hoogte van 1,8 meter boven het vloerniveau. Zware onderdelen kunnen op die manier eenvoudig met een heftruck worden vervangen en de wisseling van één of meerdere wielstellen is in een mum van tijd gebeurd.
In de machine komt menig discipline samen. De machine staat in 12 putten van bijna 5 meter diepte. Zowel de afmetingen van de put als de onderlinge afstand van de putten hebben zeer kleine toleranties. Niet alleen bouwkundig, maar ook spoortechnisch zijn deze toleranties belangrijk, alleen al door het verschil in lengte van een metro in de zomer en winter. Ook loopt de elektrische tractiestroom door de machine en heeft de machine raakvlakken met andere machines en processen die gecontroleerd worden door een veiligheidssysteem.
- Bekijk de film: Bouw van de metrowerkplaats van dag tot dag
Eind januari 2014 is de werkplaats in gebruik genomen door het GVB.
Betrokken partijen
- Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam, Dienst Metro en de Stadsregio Amsterdam
- Gebruiker: GVB
- Aannemer: Strukton Bouw
- Projectmanagement: Arcadis
- Adviseur: Rail Infra Solutions
- Projectmanagement machinetecniek: Nieman
Vragen over de Nieman advisering voor de metrowerkplaats?
Neemt u dan met Marc van Bommel contact op.