Cobouw column ‘BENG is niet ENG’ van Harm Valk, 15 januari 2021

De chocoladeletters waren uit de kast gehaald bij Cobouw. BENG maakt woningen 16% duurder! ‘Onverantwoord!’ leek de boodschap te zijn. Maar klopt het wel? BENG is niet eng, maar zeker ook nog niet ENG. Vooruitziende bouwers kost het niets extra, bleek ook in de podcast ‘Doorzagen’. Moet ik me zorgen gaan maken over BENG of over het verspreiden van nepnieuws via gerespecteerde kanalen?

Plat geslagen: het was weer een voorbeeld van de kop die de lading niet dekt. Niet fraai, maar geen uniek probleem van Cobouw. In het artikel kwam de nuance wel naar voren. De 16% was bereikt door een maatregelen van de afgelopen jaren bij elkaar op te tellen. Vanuit het perspectief van partijen die willen blijven doen wat ze deden klopt het ook: een nieuwe eis komt er altijd ‘bij’. Maar draai het eens om. Regelgeving is het vangnet, de bezemwagen. Minder mag niet, met ‘meer’ kom je pas tot kwaliteit. Dat besef lijkt maar heel langzaam door te sijpelen. Partijen die altijd al een hogere kwaliteit nastreven, hebben zelden ‘last’ van aanscherping van de bouwregelgeving en bij hen leidt een nieuwe eis ook niet of nauwelijks tot kostenstijging.

Terug naar BENG. De ‘B’ staat voor ‘bijna’. Dat is wat we internationaal hebben afgesproken. Maar dat is niet het doel voor de lange termijn. Het is de stap in de richting van energieneutraal bouwen die momenteel kostentechnisch verantwoord mogelijk is. Dat is dus niet genoeg om de onderliggende doelen al te halen: een CO2-neutrale gebouwde omgeving. Kortom BENG is nog niet Energieneutraal, niet ENG, maar ook niet onhaalbaar. Ook in de letterlijke betekenis dus niet eng. Vanuit dat perspectief is het verantwoord dat de bezemwagen een klein beetje gas bij heeft gegeven. En over het besef dat ENG op zijn beurt nog weer niet CO2-neutraal is, een volgende keer.

Aandacht voor de consequenties van regelgeving en nieuwe eisen is vanzelfsprekend goed en een primaire functie van een kritisch bouwmedium. Daar hebben we luizen in de pels voor nodig. Maar laten we de focus van de bezemwagen afhalen. De conclusie moet wat mij betreft zijn dat BENG vooral nog lang niet ENG is. Wat dat betreft mag -moet!- de ambitie echt nog verder omhoog.

Lees de originele column ‘BENG is niet ENG’ van Harm Valk op Cobouw.nl

BENG