Wij zoeken nieuwe collega's
Bekijk alle vacatures

Cobouw column ‘BENG? Kwaliteit!’ van Harm Valk, 26 februari 2019

De concept-BENG-eisen hebben heel wat losgemaakt. Logisch, het wordt de nieuwe ondergrens voor de energieprestatie van nieuwbouw. Het lijkt opmerkelijk dat veel partijen pleiten voor een scherpere grenswaarde. De redenering is dat zij beter kunnen, dus dat iedereen dat kan. Het is het pleidooi voor een gelijk speelveld. Dat pleidooi legt een fundamenteel probleem in de sector bloot: de onmogelijkheid je te onderscheiden op kwaliteit.

Laat ik me niet mengen in de discussie over de hoogte van de concept-BENG-eisen. Daarover wordt genoeg gezegd, ook in de kolommen van Cobouw. Het gaat me om iets anders: dat het minimum de norm is en blijft; het ontbreken van waardering voor onderscheidende kwaliteit. Daarbij maakt het niet uit of kwaliteit nu een lage energievraag, een verbeterd comfort of een grotere gebruikswaarde is. Blijkbaar is dat -zeker in de woningbouw-  niet onderscheidend. Alle partijen die een aanbod hebben met willekeurig welke vorm van meerwaarde, lijken te vrezen om afgesneden te worden door een concurrent die focust op de bodem van wat wettelijk is toegestaan. Als het minimum de maatstaf is, wordt kwaliteit leveren schieten in je eigen voet.

Hoe komt het dat we in die klem blijven zitten? Onwil is het niet. Gebrek aan marktwerking wel. Voor de klant is er onvoldoende onderscheid in het aanbod. Locatie-locatie-locatie blijft het enige argument en in tijden van schaarste is de mogelijkheid van kopen of huren al doorslaggevend. Kwaliteit is dan geen issue meer. Ook langs die weg is het minimum de norm geworden.

Toch is kwaliteit leveren op de lange duur de beste keuze voor consument, aanbieder en overheid. Dan moeten we het er wel over hebben en het laten zien. Prestatiegarantie lijkt de beste papieren te hebben: garanderen dat je waarmaakt wat je belooft, aantonen dat je levert wat je aanbiedt. Dus ook staan voor je product en niet verschuilen achter het wettelijke minimum. Ik zie de eerste aanbieders zo acteren. Nu nog de consument aantonen dat het geen loze praat is. Het begint met duidelijkheid. We moeten het hebben over kwaliteit, in plaats van over het minimum. Of dat nu BENG, Bouwbesluit of BBL heet.

Lees de originele column ‘BENG? Kwaliteit! van Harm Valk op Cobouw.nl

Als het minimum de maatstaf is, wordt kwaliteit leveren schieten in je eigen voet