Cobouw column ‘Lucht voor de school’ van Harm Valk, 9 oktober 2020
Ventilatie van scholen blijft de gemoederen bezig houden. Terwijl het koude seizoen in de startblokken staat (zijn de rayonhoofden al bijeen geweest?) is een te groot deel van de scholen aangewezen op het open zetten van ramen voor enige luchtverversing. Deskundigen zijn niet verbaasd. Maar het is weer een bewijs dat kwaliteit in de gebouwde omgeving niet de boventoon voert.
Het rapport van het Landelijk Coördinatieteam Ventilatie op Scholen schetst een verontrustend beeld. Niet eens omdat 11% van de scholen niet voldoet aan de absolute ondergrens voor ventilatie in de bouwregelgeving, maar juist omdat in meer dan helft van de gevallen het betreffende schoolbestuur geen idee heeft hoe het er voor staat. Een duidelijker voorbeeld van het stiefmoederlijk behandelen van de technische kwaliteit van scholen heb ik zo snel niet. Positief is dat minister Slob onmiddellijk de knip heeft getrokken. Maar omdat we de afgelopen decennia stelselmatig te weinig technici hebben weten op te leiden en vast te houden, is het de vraag of we het geschetste probleem snel gaan oplossen.
Het coördinatieteam is opgericht vanwege onrust over de verspreiding van het COVID-19 virus. We moeten er niet aan denken dat scholen een bron van besmetting worden. Maar wat daarbij ondersneeuwt is dat ook los van de corona-actualiteit het binnenklimaat in scholen essentieel is voor de leerprestaties en de gezondheid van leerlingen en docenten. Voldoende verse lucht is -letterlijk- een eerste levensbehoefte. Wat geldt voor scholen, gaat net zo goed op voor kantoren en openbare gebouwen. Horeca en winkels zijn helemaal een categorie apart. Daar lijkt ‘frisse’ lucht de voorkeur te krijgen boven ‘verse’ lucht, als ik tenminste de situaties als maatstaf neem waar wel sprake is van luchtverplaatsing en koeling (airco) maar niet van luchtverversing, echte ventilatie.
We hebben nog een lange weg te gaan, in de scholen en ander gebouwen, voordat we kunnen spreken van gezonde gebouwen. We hebben een wake-up call gekregen door COVID-19. Als we dat benutten door werk te maken van de gezondheidskwaliteit van gebouwen, te beginnen bij de ventilatie van scholen, mogen we spreken van geluk bij een ongeluk. We gaan het zien. Hopelijk krijgen scholen de noodzakelijke verse lucht.
Lees de originele column ‘Lucht voor de school’ van Harm Valk op Cobouw.nl
Wellicht ook interessant om te lezen -> Whitepaper ventilatie in de schoolomgeving