Harm_Valk_0Als consument kun je blijkbaar nergens op vertrouwen. Na diesel-gate blijken nu ook koelkasten voorzien te zijn van sjoemelsoftware. Het zal niet lang meer duren totdat de bouw- en installatiesector aan de beurt is. En we hebben het vertrouwen van de consument wel nodig om Nul-op-de-meter-concepten (NOM) te realiseren.

Ik voel de bui al hangen: mijn HR107 ketel levert in het dagelijks gebruik natuurlijk geen 107% rendement en ik begin er niet eens aan om begrippen als latente warmte uit te leggen aan de borreltafel. Los van die boven- en onderwaarde; het gaat om het verschil tussen prestatie in een testomgeving en prestatie in de praktijk. Met warmtepompen zijn er gelijksoortige problemen. Vooral bij het maken van warm tapwater tijdens de winterperiode stort die veelbelovende COP in tot een niveau die doet denken aan de energievretende elektrischer boilers van weleer. Het gevolg: onderprestatie in de praktijk en hogere kosten voor de consument. Tot een week of twee geleden kon je met een gerust hart de vergelijking met de mobiliteitssector aangaan. Je auto verbruikt toch ook stevig meer dan in de folder?  Zal je zware rechtervoet wel zijn. Dat is over, sinds degelijke Wolfsburgers meer weg blijken te hebben van een tovenaarsleerling. Het vertrouwen is weg; en daar krijgt de bouw ook last van.

Ons aanbod aan de consument is NOM: comfortabel wonen zonder energierekening. Maar energie is niet gratis, consumenten vertonen wisselend gedrag en installaties … U begrijpt: het simpele concept van NOM krijgt een uitwerking in contracten. Zelfs als kleine lettertjes zo veel mogelijk achterwege worden gelaten en als prestaties worden afgedekt met garantie, begint het bij zo’n overeenkomst met vertrouwen. De consument moet snappen wat hem aangeboden wordt en er van overtuigd zijn dat het klopt. Die overtuiging is gebaseerd op duidelijkheid, transparantie en reputatie; op vertrouwen dus. Je hoort het ook aan de reacties op een NOM-aanbod die doorspekt zijn met een forse dosis scepsis. Natuurlijk; technisch moeten we ook nog innoveren, industrialiseren en keten-integreren voordat we als sector het NOM aanbod als echte business-case kunnen beschouwen. Maar misschien wel de meest uitdagende innovatie gaat over het terugwinnen van vertrouwen. Vertrouwen dat een NOM-aanbod realistisch is; zelfs in tijden van sjoemelsoftware.

Lees de column NOM in tijden van sjoemelsoftware op de Cobouw.nl van 20 oktober 2015 door Harm Valk, Nieman Groep